Driv en blogg om filmnyheter
Många tittar på film idag, där intresset har fått ett uppsving tack vare alla tjänster som erbjuder strömmande film på nätet. Om du själv har ett stort intresse för filmnyheter kan du starta en egen blogg där du publicerar recensioner, artiklar om filmer och skådespelare och interagerar med dina läsare. Det är relativt enkelt att komma igång och blogga, men för att nå framgång behöver du vara väl förberedd.
En viktig del i att uppnå dina mål är att ha nöjda läsare. Du kan ta reda på vad dina besökare tycker om bloggen med hjälp av ett enkätverktyg från Ungapped. Detta enkätverktyg ger dig möjlighet att lägga upp snygga enkätundersökningar där du får tydlig information kring all data dina besökare skickar in. På detta sätt kan du enkelt få koll på vad din målgrupp tycker om de olika ämnen du behandlar i din filmblogg.
Blogga om filmnyheter
I din blogg kan du beskriva alla de nya filmtekniker som har kommit och som är på väg ut på marknaden. Bland dessa finns IMAX, en teknik som funnits länge. Cosmonova är en biograf utanför Stockholm som länge har visat filmer på sin stora duk, med räckvidd över hela taket. Mall of Scandinavia har även den en stor IMAX-biograf som har funnits sedan hösten 2015.
En annan nyhet inom filmteknik som du kan rapportera om på bloggen är 4D-bio, där besökarna får uppleva fyra dimensioner på en gång när de sitter inne på biografen. Det kan till exempel vara rök, vatten, vibrationer och luft. När filmen visar ett vattenfall kan besökarna känna stänket i ansiktet, och vibrerande fåtöljer rör sig i takt med filmens händelser. När tjänster som erbjuder strömmande film blivit allt mer populära behöver de traditionella biograferna uppgradera sig och erbjuda nya unika upplevelser som inte går att få hemma, och här kan 4D-bio bli en stark konkurrent.
Lär känna din målgrupp med enkätverktyg
För att kunna nå ut med din blogg behöver du först lära känna och identifiera din målgrupp. Vem är det du vill ska besöka din blogg om filmnyheter? Vilka behov och intressen har de? Här kan du börja med att göra en målgruppsanalys, där du tar reda på var dina besökare bor. Kanske de är intresserade av mer lokala nyheter om filminspelningar som sker på deras ort, eller filmpremiärer på den lokala biografen? Då kan det vara bra att använda ett enkätverktyg, där du erbjuder en belöning för att besökarna fyller i enkäten. På så sätt kan du ta reda på dina besökares drivkrafter, behov och intressen och anpassa bloggen därefter.